//Problem korozji metali – zabezpieczenie przed korozją metali

Problem korozji metali – zabezpieczenie przed korozją metali

Problem korozji metali sięga czasów, od kiedy człowiek zajął się wydobyciem i obróbką metali. Dotyczył on powstawania korozji na żelaznych narzędziach, zbrojach, hełmach, broni oraz nalotów z rdzy na miedzianych dachach. Wówczas starano się zapobiegać dalszym zniszczeniom poprzez pokrywanie przedmiotów smołą, woskiem, tłuszczem roślinnym czy zwierzęcym. A dzisiaj w jaki sposób walczy się z korozją?

Zabezpieczenie przed korozją metali – ochrona

Człowiek odkrył wiele metali oraz opracował różne ich stopy, wśród których znajdziemy odporne na korozję. W zależności od tego, jakie właściwości są potrzebne podczas obróbki, należy zadbać o odpowiednie zabezpieczenie przed korozją metali. Często zdarza się, że kosztem większej trwałości metalu jest zmniejszona jego odporność na rdzę, a wtedy należy zadbać o jego ochronę. Aktualnie stosowane są różne zabezpieczenia metali i ich stopów. Schemat ochrony dotyczy pokrycia jednego metalu drugim, stanowiącym warstwę ochronną. Do najbardziej powszechnych zaliczamy powłoki metalowe oraz powłoki organiczne, np. smary, lakiery czy farby są równie popularne. Ważną informacją jest stopień zagrożenia korozją, ponieważ na jej podstawie wybierane jest odpowiednie zabezpieczenie przed korozją metali.

Zabezpieczenie przed korozją metali – powłoka ochronna przez cynk

Najbardziej powszechnym zabezpieczeniem przed korozją stali i żeliwa jest cynk. Powłoka cynkowa stwarza powłokę ochronną, która działa na zasadzie anody chroniącej stal.

Ochrona, którą zapewnia cynk, jest wzmacniana poprzez dwutlenek węgla obecny w powietrzu.

Zabezpieczenie przed korozją metali – ochrona przez metale szlachetne

Drugim sposobem ochrony metali przed korozją jest zastosowanie metali szlachetnych. W tym sposobie popularne jest stworzenie powłok chromowych, niklowych, miedziowych, cynowych, a nawet srebrnych. Ta metoda sprawdzi się tylko wtedy, gdy cała powierzchnia metalu będzie pokryta warstwa ochronną. Uszkodzenie jej będzie skutkować przyśpieszeniem rdzewienia w miejscu pęknięcia.